vrijdag 13 februari 2015

Van de andere kant bekeken

Dezelfde offers. Maar nu wordt het van de kant van de priesters bekeken. God vertelt, wat de priesters moeten doen met de offers. En God vertelt, wat de priesters wel mogen eten en wat niet.
Maar verder lees ik heel veel van hetzelfde.
Gelukkig lees ik ook weer over de handlegging op de kop van het offerdier. Dat blijf ik mooi vinden.

Ik vraag me wel iets heel anders af. Aäron had toegegeven aan het volk, toen Mozes maar niet van de berg afkwam. Hij had met het goud van het volk het gouden kalf gemaakt. En hij liet toe, dat het volk het kalf vereerde. Hij was door Mozes aangesteld om tijdens zijn afwezigheid leiding te geven. Maar hij liet het volk haar gang gaan.

Vraag: waarom is Aäron niet gestraft? Mozes vraagt Aäron waarom hij dat gedaan heeft, Aäron legt het uit, maar waar anderen gedood worden om wat ze hebben gedaan, blijft Aäron met zijn zoons voorbestemd priester te worden.
Dat begrijp ik niet.

Verder lees ik weer over al het bloed dat gebruikt moet worden om Aäron, zijn zoons, hun priesterkleding en het altaar te heiligen. Te ontzondigen, zoals zo mooi wordt gezegd in Leviticus 8:15 staat. Maar wat een stank moet dat niet opleveren. En komt daar geen ongedierte op af? Muggen, vliegen, maden? Ik blijf het een apart verhaal vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten