maandag 16 februari 2015

Cadans

Ik ben er allang achter, dat Leviticus niet mijn favoriete boek uit de Bijbel is. Eerlijk gezegd val ik regelmatig bijna in slaap als ik eruit lees.
Maar het stuk dat ik vanavond las, vond ik mooi. En waarom? Omdat er cadans in voorkomt.
Het gaat om Leviticus 19:1-37, over Levensheiliging.
We zien in een andere vorm de tien geboden voorbij komen. Er wordt gesproken over offers, die niet meer op de derde dag mogen worden gegeten, over de oogst waarbij altijd wat graan moet blijven liggen voor de armen - ook mooi - over het niet begunstigen van de arme en het niet bevoordelen van de rijke. Dat zijn ook mooie stukken, maar daar gaat het me niet om.
Nee, het gaat om de cadans in dit hoofdstuk, het regelmatig terugkerende 'Ik ben de Here,' dan wel, 'Ik ben de Here, uw God.' Die herhaling, die vind ik mooi. Het geeft een cadans aan de zinnen. Je wordt er lichtelijk door betoverd. Je leest, en wacht op het volgende 'Ik ben de Here.' Mooi.

Maar, er is inderdaad meer. 'Gij zult bij het rechtspreken geen onrecht doen,' zegt God, 'gij zult de arme niet begunstigen en de rijke niet voortrekken.' Vóór alles moet je eerlijk blijven van God. En het is misschien wel naar voor de arme als er een bepaalde uitspraak wordt gedaan, maar het is wel recht.
Ik vond het verder verrassend te lezen, dat tatoeages verboden zijn: 'Gij zult ... geen tekens in uw huid laten prikken.'
Dan las ik ook nog: 'En wanneer een vreemdeling bij u in uw land vertoeft, zult gij hem niet onderdrukken. ... Gij zult hem liefhebben als uzelf, want gij zijt vreemdeling geweest in het land Egypte.' Ik heb het eerder gelezen, maar ik blijf die verklaring heel mooi vinden. Het komt enigszins neer op 'Wat gij niet wilt, dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.'

Dan gaat het verder. Met typisch Leviticus materiaal: de strafwetten. En de verklaring van God, waarom Hij al deze wetten geeft: Hij wil niet, dat Zijn eigen volk zo is als de volkeren die hij verdreven heeft. Tenslotte heeft Hij ze verdreven, omdat ze dingen deden die verkeerd waren in Zijn ogen. En de wetten heeft Hij opgesteld, om ervoor te zorgen, dat Zijn eigen volk die zaken niet doet.
Dat levert mij inderdaad iets meer begrip voor al die wetten op.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten