zondag 26 april 2015

Volkstelling

In de jaren zeventig hield Nederland een volkstelling. Mijn vader en moeder bogen zich er samen over. Ik zat erbij en gaf de geboortedata van mijn broers en zussen op: dit soort zaken blijven altijd goed in mijn geheugen zitten.
Nederland was kwaad in die dagen over de volkstelling, herinner ik me nog. Waarom herinner ik me niet precies. Ik was veertien en kreeg het niet zo mee.

In de Bijbel lees ik niet, dat het volk bezwaar had tegen de volkstelling. Maar er staat wel, dat Satan David ertoe aanzette. En dat God David ervoor strafte. Met een zo vreselijke straf, dat zelfs God er uiteindelijk van afzag de hele straf uit te voeren.

Ik heb gekeken wat er in de Facebookgroep over gezegd werd. In zijn leeshulp van week 11 oppert Jochem Stuiver:
Vermoedelijk is de gedachte ‘meten is weten’. De koning heeft zo macht over de mensen en kan hen ‘bezitten’; in zijn greep houden. De straf die echter volgt is het uitbreken van de pest. Het element van de volkstelling als een hoogmoedige en zondige daad van David, maakt dat het verhaal aansluit bij het grote verhalencomplex over de neergang van David.
Misschien was Nederland daarom wel zo kwaad in 1971: mensen vonden het niet nodig dat de staat van alles van ze wist.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten