donderdag 23 april 2015

De kracht der herhaling, verwarring, herkomst

I Kronieken, 6:1:
De zonen van Levi waren: Gerson, Kehath en Merari; de zonen van Kehath: Amram, Jizhar, Hebron en Uzziël.
6:16:
De zonen van Levi dan waren: Gersom, Kehath en Merari. [...] de zonen van Kehath: Amram, Jizhar, Hebron en Uzziël.
 Dat klinkt aardig hetzelfde. Gerson of Gersom, alla, dat kan een tikfout zijn.

Daarna raak ik enigszins in de war over Maächa, die in 6:15 nog de zus is van Machir. Maar in 6:16 is ze met hem getrouwd. Goed, dat kan, Sara was ook de zus van Abraham, maar het wekt verwarring.
En verder gooi ik namen als Gilead en Gibeon door elkaar. Niet verwonderlijk als je weet dat Machir de vader is van Gilead, dezelfde Machir die met Maächa trouwt. En dat Maächa, weet je nog, de zus, en vrouw van Machir, de vrouw is van de vader van Gibeon. Volgt u het nog? Nee, ik ook niet.

Opvallend is, dat we nu de herkomst van Mozes, Mirjam en Aäron te weten komen.

In Exodus 2:2 staat nog:
Een man uit het huis van Levi huwde een Levitische vrouw; deze werd zwanger en baarde een zoon.
Die zoon wordt later Mozes genoemd. Ik vond het altijd wat apart, dat we tot dan toe de herkomst van Bijbelse personen wisten, maar hier kennelijk niet.
Maar in I Kronieken 6:1-4 wordt dat rechtgezet. Levi kreeg drie zoons, waaronder Kehath. Die kreeg vier zoons, waaronder Amram. En die kreeg weer drie kinderen: Aäron, Mozes en Mirjam. Kijk, weten we dat ook weer.

Het moge duidelijk zijn, ik ben het niet gewend een Bijbel van voor naar achteren door te ploegen.

Maar soms is dat gewoon leuk, verwarrend of niet.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten