zondag 15 maart 2015

Rectificatie

Nu ik de leeshulp van de afgelopen week, en die van het hele project weer eens doorgenomen heb, begrijp ik, dat ik niet heb opgelet.

Al die weken ben ik boos geweest. Ik vond dit gedeelte van de Bijbel verschrikkelijk. Een boze God, Mozes die hem telkens weer moest kalmeren.

Maar wat staat er in al die leeshulpen?

Neem het niet letterlijk.

En in de leeshulp van de afgelopen week, 8 tot 14 maart (geschreven door Jochem Stuiver, predikant van deProtestantse Kerk Maarssen, wijkgemeente Ontmoetingskerk) staan mooie uitspraken over Tora en de Talmud:

... het Jodendom berust op twee pijlers: een geschreven Tora (zoals we die vinden in de Bijbel) en een mondelinge Tora (de uitleg van de teksten o.a. te vinden in de Talmoed  ...)
In het Jodendom wordt over de Tora gezegd: de geschreven Tora is de hardere wet om ons geweten te vormen, de mondelinge Tora (de uitleg daarvan) is de leefbare Tora, gegeven om de samenleving te leiden. Geen van beide  kan zonder de ander.
Kijk, en dat ontging mij maar telkens.

En er staat:
Christenen zitten vaak vast aan de letter en zijn verleerd met humor en afstand te kunnen praten over de Bijbel en God zoals de joden (en Jezus!) dat doen. 
Ai, dat klinkt bekend!

Dus: ik ga van nu af aan proberen de teksten niet al te letterlijk te nemen. Ik probeer me te realiseren dat ik met veel meer zaken rekening moet houden dan ik tot nog toe heb gedaan.

En: misschien moet ik toch maar eens de leeshulp vooraf lezen, in plaats van achteraf. Ik las hem achteraf, omdat ik me niet teveel wilde laten beïnvloeden. Maar ja, als je dan zo de fout in gaat, is dat misschien niet zo handig.

Op naar een tolerantere blik op de Bijbel!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten