zondag 15 maart 2015

De inname van Jericho

Wat ik allemaal niet weet.

De Schelfzee is niet de enige zee waar het water niet meer stroomde: als de Israëlieten Kanaän intrekken, moeten de priesters met de Ark middenin de Jordaan gaan staan. Vanaf het moment dat hun voeten de Jordaan raken, stroomt het water niet meer. En als uiteindelijk het hele volk door de Jordaan gelopen is, als er twaalf stenen zijn genomen uit het midden van de Jordaan, en als er twaalf stenen geplaatst zijn in het midden van de Jordaan, komen de priesters met de Ark de Jordaan uit. En meteen begint het water weer te stromen.
De Israëlieten worden ten tweeden male besneden: al die jaren dat ze door de woestijn trokken, werden er geen kinderen besneden. Waarom niet? Ontbrak het water ervoor?

Wat ik wel weet.

Als verspieders aankomen in de stad Jericho, worden ze verborgen gehouden door een prostitué, Rachab. Die doet dat, omdat ze hoopt dat zij en haar familie gespaard zullen blijven als de stad veroverd wordt. En dat gebeurt. De stad ligt in puin, iedereen wordt gedood, behalve Rachab en haar familie.
Ik vind dat wat moeilijk. Ik begrijp die vrouw wel, heel goed zelfs. Maar toch zouden we haar een landverraadster noemen als het hier gebeurde.
De stad Jericho wordt veroverd door gejuich. Niet helemaal, maar het maakt wel een zeer belangrijk deel uit van het verhaal. Zes dagen lang trekken zeven priesters om Jericho heen en blazen op hun zeven ramshoorns. De krijgslieden trekken ook mee. Die lopen, ze maken geen geluid. Maar dan komt de zevende dag. Zeven maal lopen de priesters om de stad heen. Zeven maal blazen ze op de ramshoorn. En dan ... dan begint het gejuich van de menigte. En Jericho valt. Valt om, door al het lawaai. De muren storten in en de stad kan zo worden ingenomen.

Wat ik me afvraag.

In Jozua 6, 26 staat:
Te dien tijde deed Jozua deze eed: Vervloekt voor het aangezicht des Heren is de man, die zich opmaakt en deze stad Jericho herbouwt; ten koste van zijn eerstgeborene zal hij haar grondvesten, ten koste van zijn jongste haar poortdeuren inzetten.
Maar, de stad Jericho bestaat weer. Ik ben er zelf geweest. Waarom is hij dan toch herbouwd? Ik heb gegoogled en ik vind het volgende :
Tekst: 1 Koningen 16:34. ‘In zijn dagen bouwde Hiël, de Betheliet, Jericho; op Abiram, zijn eerstgeboren zoon, heeft hij haar gegrondvest en op Segub, zijn jongsten zoon, heeft hij haar poorten gesteld, naar het Woord des HEEREN, dat Hij door den dienst van Jozua, den zoon van Nun, gesproken had.’
En ook nog
Een paar geslachten later werd Jericho herbouwd door Chiël. Zijn oudste en jongste zoon moest dit inderdaad met de dood bekopen. (1 Koningen 16:34).
Ik weet niet, waarom het gebeurde. Maar dat dat twee zonen van de herbouwer het leven kostte, vind ik afschuwelijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten