zondag 8 maart 2015

Aaien en slaan

De wetten en de uitleg ervan door Mozes gaan door.

God gebruikt hier 'de wortel en de stok'.
Als we precies doen, wat Hij ons heeft gezegd te doen, dan zal hij ons rijkelijk belonen.
Zijn we Hem ontrouw, dan zijn de gevolgen verschrikkelijk. Want daarvoor heeft hij de Joden niet uit Egypte geleid.
Ontmoeten we in onze omgeving mensen die afgoden zijn gaan vereren: met wortel en tak uitroeien.
Bij de verovering van het nieuwe land moeten de heiligdommen van de afgoden volledig worden vernietigd. Ik zie daar wel een paar hedendaagse paralellen in. En dat stemt me dan weer nederig. Wie zijn wij, om te veroordelen wat we niet zo lang geleden zelf nog deden?

Maar mijn vriend heeft ook wel gelijk: Je mag dat wel degelijk veroordelen, want dit soort standpunten zijn achterhaald.

En verder gaan de regels. Over de ene plaats van eredienst. Ik begrijp die niet goed, dus dat sla ik over.
Wat ik wel mooi vindt, is het korte stuk over verboden rouwgebruiken: je mag niet in jezelf snijden als teken van rouw. En het haar boven je voorhoofd mag je ook niet afscheren om te laten zien, dat je rouwt.

En dan komen we bij de reine en onreine dieren.
Jochem Stuiver geeft daar in de Facebookgroep Bijbeluitdaging 2015 een mooie verklaring voor: zoogdieren moeten èn gespleten hoeven hebben èn herkauwer zijn. Als ze herkauwer zijn, nemen ze genoegen met hetgeen God hen geeft. Ze aanvaarden. En dat is goed. Maar een roofdier is niet tevreden met het plantaardig voedsel wat God hen geeft. Ze willen meer, steeds meer.

En God vindt, dat er een moment komt, dat je tevreden moet zijn met wat je hebt.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten