vrijdag 8 mei 2015

Pesach

II Kronieken, 34-35

Eigenlijk had ik willen schrijven over de Levieten die muziekinstrumenten konden bespelen en aan het hoofd stonden van lastdragers en de leiding hadden over de werklieden. Wat is er voor verband tussen het kunnen bespelen van een muziekinstrument en het leiding kunnen geven? Geen idee.

Maar ik werd veel meer geraakt door het opnieuw vieren van Pesach, iets wat in tijden niet meer gebeurd was. Niet meer sinds het overlijden van Samuël. In ieder geval niet zo uitgebreid meer.
Niet dat ik dat het belangrijkste vond. Nee, hoewel belangrijk, is er iets anders: het feit dat het gewone volk zelf kennelijk niet meer de offers voor Pesach kan opbrengen en ze dan krijgt.
Krijgt van koning Josia, krijgt van de vorsten. Kleinvee, schapen en geiten. En rundvee. De aantallen lopen voor het kleinvee in de tienduizenden, voor het rundvee in de duizenden.

Dat is pas vieren: delen wat je hebt. Met hen die het niet kunnen opbrengen.



Deze week is een 'vrije week' voor de Bijbeluitdaging 2015. Ik lees echter iedere dag toch één à twee hoofdstukken, want ik wil het ritme niet kwijtraken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten