zaterdag 9 mei 2015

Einde en een nieuw begin

Dinsdag 21 april schreef ik in mijn blog: Afgelopen. Het grootste deel van het Joodse volk was in ballingschap. En er hielden mij maar twee zaken overeind: de wetenschap dat het volk weer uit ballingschap zou komen en het feit dat de koning van Juda aan tafel zat bij de machthebber.

Vanavond drong het tot me door (wist ik wel, maar ik herinnerde me niet het gelezen te hebben bij Koningen II), dat de tempel verwoest werd. En Jeruzalem. Nadat God talloze malen had gewaarschuwd via profeten. Die in eigen land niet geëerd werden.

Zeventig jaren zijn de Joden in ballingschap. Dan verovert de Perzische koning Babel (dit heb ik van Jochem Stuiver, de predikant die de Bijbeluitdaging 2015 is gestart) en wordt het Joodse volk teruggestuurd. Om hun stad, hun land te herbouwen.

Vrolijker dan na Koningen II ga ik nu het volgende Bijbelboek in, Ezra.



 Deze week is een 'vrije week' voor de Bijbeluitdaging 2015. Ik lees echter iedere dag toch één à twee hoofdstukken, want ik wil het ritme niet kwijtraken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten