vrijdag 19 juni 2015

Oude bekenden

Feest vanavond: psalmen die ik herken als liederen die ik gezongen heb.

Psalm 121: Ik hef mijn ogen op naar de bergen.
Gezongen als 'Je lève mes yeux sur les montagnes' van Daan Manneke. Ik heb er op YouTube één geluidsopname van gevonden. Vooral die altsolo vond ik vroeger fantastisch. Toen ik het zong op Bragi.

Psalm 126:
Toen de Here de gevangenen van Sion deed wederkeren,
waren wij als degenen die dromen.
Ik ken het als:
Als God ons thuisbrengt uit onze ballingschap,
dat zal een droom zijn.
Uiteraard van Huub Oosterhuis.

Staat ook op YouTube, met een dirigent die nog even moet winnen aan het opnemen. Met een verrassend einde: ik ben niet gewend, dat dit lied meerstemmig wordt gezongen.
De volledige tekst staat ook op Internet. 

En een lied waarbij ik vaak aan mijn vader moet denken:

Psalm128:
Welzalig ieder die de Here vreest,
die in zijn wegen wandelt ...
Uw vrouw zal zijn als een vruchtbare wijnstok,
binnen in uw huis;
uw zonen als olijfscheuten
rondom uw dis.
Zie, zo zal de man gezegend worden,
die de Here vreest.

Prachtig 'hertaald' door, alweer, Huub Oosterhuis:
Gelukkig is de man,
die leven mag met God,
jij bent die man wanneer je
zijn woorden goed bewaart

je handen zullen werken
je land zal vruchten dragen
genoeg om van te leven
het zal je meer dan goed gaan.

Je vrouw is een vruchtbare wingerd
die bloeit in het hart van je huis
zonen staan rondom je tafel
als takken van de olijf.

Zo gaat het een man van God
genade op genade
Zo gaat het een man van God
genade op genade.

Helemaal uit mijn hoofd, zo mooi vond ik hem altijd. Helaas niet te vinden op Youtube. Als iemand anders een link heeft: graag.

Mijn moeder was een vruchtbare vrouw: tien kinderen kreeg ze, vijf zonen en vijf dochters.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten