zaterdag 27 juni 2015

Amish

Kort geleden las ik het eerste boek van een trilogie van de schrijfster Beverly Lewis, 'Onrustig hart'  (de link is hier de link naar de bibliotheekpagina van de bibliotheek AVV). Zoals de hoofdpersoon in het boek al in het begin verklaart: ook Amish zijn mensen, ook zij doen foute dingen. En inderdaad, er komt een man in voor, die zijn vrouw mishandelt. Zijn vrouw, Esther, denkt lichtelijk verbitterd aan een spreuk van Salomo:
Een zacht antwoord keert de grimmigheid af,
maar een krenkend woord wekt de toorn op.
(Spreuken 15:1)

Salomo kende duidelijk mijn man niet, denkt ze, want mijn zachte antwoorden wekken nog steeds zijn boosheid. Het is nooit goed wat ik zeg: altijd wordt hij boos.
Velen zullen dit wel herkennen: wat je ook zegt, het is ook nooit goed. En nu laat zelfs de Bijbel Esther in de steek.

Dat gevoel, dat zelfs God je verlaten heeft, dat zullen de meesten van ons wel eens hebben gehad. Tenslotte zijn we geen van allen Job, die wel klaagt, maar nooit Gods bestaan en Gods gerechtigheid in twijfel trekt.

Gek is dat, ik zie de Amish altijd als een zachtaardig volk. En nu blijkt ook daar het geweld soms te heersen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten