dinsdag 3 november 2015

Mijn grote broer komt wel even naar de zandbak

Toen ik een klein kind was, speelde ik regelmatig met andere kinderen in de zandbak, een klein stukje van huis vandaan. En net zoals in de grote wereld, moesten ook hier piketpaaltjes worden geslagen en moesten de grenzen goed duidelijk worden gemaakt.
Als het allemaal een beetje bedreigend werd beweerde ik, dat mijn grote broer de baas was van de zandbak. En dat ik hem wel zou roepen, als de anderen vervelend tegen me deden.

In Lukas 9:51-56 gaan de leerlingen naar een Samaritaans dorp. De mensen daar hebben helemaal geen zin in gasten, en al helemaal niet in Joodse gasten. Laat die maar naar hun eigen soort gaan. De leerlingen vragen Jezus, of ze mogen dreigen: Pas maar op, straks komt Jezus en die steekt jullie hele dorp in brand.

Helaas, Jezus denkt er anders over. Hij spreekt hen bestraffend toe. En de verslagen leerlingen gaan naar een ander dorp.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten