dinsdag 10 november 2015

De Joden

Vanavond was ik in de war. Ik dacht even, dat ik het Evangelie van Lucas aan het lezen was, gezien de manier waarop er over 'de Joden' werd gesproken. Altijd Jezus tegen 'de Joden',  het zou wel een Griek zijn, die er zo over schreef. Kortom: het moest het Evangelie van Lucas zijn, de Griekse arts, volgeling van Paulus. Meer zaken wezen daarop: het feit dat 'de Joden' over Jezus zeiden: zou hij bedoelen dat hij naar de Grieken gaat?

Maar nee, toen ik boven de was stond op te vouwen (ik heb allang gemerkt dat beweging goed helpt bij het overpeinzen van van alles en nog wat) realiseerde ik me opeens dat ik vorige week Lucas had gelezen, en dat ik nu bezig was in het Evangelie van Johannes.
Hoe kan dat nou? Is het Johannesevangelie ook door een niet-Jood geschreven? Jezus was toch ook een Jood? Hij sprak dus toch tegen zijn landgenoten?

Het allerergste is, dat ik bij het idee blijf van toen ik nog dacht dat het om het Lukasevangelie ging: dat het erop lijkt, dat in dit Evangelie de kiem is gelegd voor de haat tegen de Joden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten