zaterdag 21 november 2015

Abrupt einde

Een abrupt einde van Handelingen.

Eigenlijk lees ik het ondertussen als een boek: wat gaat er verder met Paulus gebeuren?
Dat zullen we niet in Handelingen vinden. Het boek Handelingen eindigt met de mededeling dat Paulus een huis huurt in Rome en daar twee jaar blijft.
Maar hij ging toch dood? denk ik dan.
Daar zal ik op moeten wachten (gelukkig). Eerst komen er nog vele brieven van Paulus langs.

Ik besef op zo'n moment, dat ik dan wel vaak heb horen voorlezen uit de Bijbel, maar dat ik toch sommige stukken helemaal niet ken. Of de volgorde niet meer weet.
Op school zijn er natuurlijk ook genoeg verhalen over verteld. Dat ook Paulus en Petrus werden gekruisigd bijvoorbeeld. In Rome.

Maar hier is Paulus nog volop in leven, lerend en terechtwijzend, verduidelijkend en bemind. Door zijn eigen groepering dan, bepaald niet door de traditionele joden.
Logisch, hoe zouden wij Christenen denken als er iemand kwam die zou zeggen dat hij de nieuwe Christus was en dat we nu in de laatste dagen zaten.

We zouden hem, of wie weet, haar!, wel niet meer kruisigen, waarschijnlijk ook niet doden. Maar een langdurig verblijf in een psychiatrische inrichting lijkt me wel verzekerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten