maandag 28 september 2015

Onbekende Daniël

Koning Nebukadnezar, ook wel Nabocodonosor, die kende ik wel.
En de vuuroven. En de leeuwenkuil. Allemaal bekend.
Maar dat Daniël ook zelf dromen had, en ze niet alleen uitlegde, dat was me ergens ontgaan.

Vanavond heb ik die dromen gelezen. En ergens had ik gewild, dat ik ze niet las.
Want er komen apocalyptische figuren in voor. Monsters, met vleugels en horens. En een hele lijst over allerlei koningen die zullen komen en toch ten onder gaan.

Ik was moe vanavond: vanochtend werden we wakker tegen half 5 en hebben we naar de maansverduistering gekeken. Pas tegen half 6 lag ik weer in bed.
Dus wat al die vorsten deden, en hoelang ze heersten, dat ontging me vanavond enigszins.
En ik raakte helemaal in de war van 70 weken die volgens mij toch 70 jaren waren.

Wat ik me tussen dat alles ook afvroeg: hoe kan Daniël iets vertellen wat hij toch tot het einde der tijden verborgen had moeten houden? Of moest dat tot het einde van ZIJN tijd?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten