donderdag 22 januari 2015

Muziek - Kaïn en Abel

Ik zing. Ik zing ontzettend graag. Sopraan ben ik, hoge sopraan. Regelrecht de hemel in, zeg ik altijd maar.
En wat lees ik al helemaal aan het begin van de Bijbel, in Genesis 4: 21-22?
En de naam van zijn broeder was Jubal; hij is de vader geworden van allen, die citer en fluit bespelen.
Zo vroeg in de Bijbel komt de muziek dus al voor. Bij Jubal, zoon van Ada en Lamech, zoon van Methusaël, zoon van Mehujaël, zoon van Henoch die uit Kaïn werd geboren.

Kaïn, de man die zijn broer doodsloeg.

Afgelopen zondag (18 januari 2015) was Guus Kuijer te gast in het programma "Boeken". Hij is bezig met "De Bijbel voor ongelovigen". Hij vertelde over Kaïn (mijn weergave, geen letterlijk citaat): Kaïn wist helemaal niet, dat je een medemens ook kon doden. Hij gaf Abel een klap, en toen was hij dood. Dat was misschien wel helemaal niet zijn bedoeling geweest.

Een man die zijn eigen kracht niet kent dus. En je merkt in de Bijbel, dat God dat misschien ook wel beseft. Want, hoewel hij Kaïn vervloekt, spreekt hij Kaïn tegen als die denkt, dat iedereen hem zo maar zou mogen doden.  Zeker niet, zegt God, als ze jou doden, zullen ze daar zevenvoudig voor boeten.

God is in het Oude Testament vaak een God der Wrake, maar hier, al helemaal in het begin van de Bijbel, merk je al, dat hij ook een mededogende God is.

Mooi.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten