vrijdag 23 januari 2015

Kaïn en Abel doodgezwegen

Ik leerde het al op school: Genesis is geschreven in verschillende tijden, en door verschillende mensen.
Dat het geschreven is door verschillende mensen, ontdekte ik vanavond maar weer eens.

Ik ben gek op de stukken met geslachtsnamen in de Bijbel. Zoals mijn vriend net al tegen me zei: "Jij houdt van continuïteit, van doorgang."
En zo ontdekte ik dat in Genesis 5 alleen wordt gesproken over Seth als zoon van Adam, en niet over Kaïn en Abel.
En dat een aantal zonen die in Genesis 4 nog voorkwamen in de afstammingslijst van Kaïn, in Genesis 5 gemakshalve aan Seth worden toegeschreven.
Zo verwekt Kaïn Henoch (Genesis 4:17) en Methusaël Lamech (4:19).
Maar in Genesis 5 verwekt een verre afstammeling van Seth, Jered Henoch (5:18). En Methusalah verwekt Lamech (5:26). Over Methusalah kun je twisten: het kan een andere schrijfwijze zijn. Tenslotte worden in het Hebreeuws alleen de medeklinkers geschreven: M th s l (h).
Aan de andere kant krijgt Henoch nog heel wat nakomelingen, voordat zijn achter   ... achterkleinzoon Mehujaël Methusaël verwekt, en verwekt Henoch zelf Methusalah, de vader van Lamech.
Ach ja, niet iedereen zal dit interessant vinden, maar ik vind het heerlijk te puzzelen over de verschillen.

Overigens heb ik daar gisteren niet over geschreven, maar Lamech is niet bepaald mijn favoriet. Hij schept tegen zijn twee vrouwen op, dat Kaïn zevenvoudig wordt gewroken, maar hijzelf zevenenzeventig maal. En daarom mocht hij kennelijk een man doden 'om mijn wonde' een knaap 'om mijn striem'.  Niet dat ik het helemaal begrijp, maar het klinkt erg onplezierig allemaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten