woensdag 28 oktober 2015

Omgekeerd

Ik zal het maar bekennen: ik word altijd benauwd van het Bijbelgedeelte waarin Jezus zegt: 'Wie niet vóór mij is, is tegen mij.'
Want ik neem niet zomaar alles aan wat Jezus zegt. Van huis uit meegekregen: onderzoek wat er gezegd wordt. Niet dat dat voor de Bijbel gold. Wel voor de bisschoppen en de paus. :)

Maar goed, vanavond kwam ik het omgekeerde in Markus tegen.
De leerlingen (die eerst nog onderweg ruzie hebben gekregen over wie het belangrijkste is), komen bij Jezus met een probleem: iemand heeft in Jezus' naam geesten uitgedreven, maar hij is geen volgeling van Jezus. Wat nu?
Geeft niets, zegt Jezus, als hij in Mijn naam duivels uitdrijft, zal hij daarna vast geen nare dingen over Mij zeggen.
Een heerlijk pragmatische kijk. Geen scherpslijperij. Meer zoals mijn vriend vaak redeneert.
En dan komen de voor mij heerlijke woorden: 'Want wie niet tégen ons is, is voor ons.'
Kijk, daar kan ik wel iets mee. Al mijn pogingen het goede te doen krijgen hiermee voor mij meer waarde.

Ook heel mooi: Jezus heeft het niet over 'Mij', maar over 'ons'. 'We zijn een team,' zou mijn baas zeggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten