zaterdag 10 oktober 2015

Maleachi

Weer krijgen we de toorn van God te horen. Hoe fout we alles doen. Dat de priesters de verkeerde offers brengen: Mij brengen jullie de mismaakte dieren. Moet je eens bij je landheer proberen!

Maar er is een verschil met andere profeten: Bij deze profeet klinkt ook het weerwoord van de mensen. 'Doordat gij zegt:','En dan zegt gij: ' Ook de mens krijgt weer een stem, anders dan geweeklaag. De mens wil weten waarom God zo doet, waarom God denkt, dat de mens zaken fout aanpakt.

Dan volgt weer de oproep tot bekering. Met beloftes over hoeveel beter het leven dan zal worden.
God legt nog eens het verschil uit tussen de rechtvaardige en de goddeloze.

En eindigt met een uitleg over wat er zal gebeuren op de dag des oordeels.


Dit was het laatste boek van het Oude Testament.
Vandaag, zaterdag 10 oktober 2015, heb ik het helemaal uitgekregen.
Het was een moeilijke weg. Ik heb een Bijbel, die een zodanig archaïsch taalgebruik heeft, dat zelfs ik er niet altijd wijs uit kan worden. Ik heb me al voorgenomen, volgend jaar een nieuwe te kopen, met wat begrijpelijker taalgebruik.
Dat was niet het ergste. Het geweld, dat was het ergste. Vanmiddag begreep ik van mijn broer, dat daar ook veel over geschreven is. Het vreselijke is, dat als IS iets verwoest, mijn vriend en ik tegen elkaar zeggen: 'Net zoals in de Bijbel gebeurt.' Hoewel mijn vriend me gelukkig ook gezegd heeft dat het verschil tussen de Bijbel toen en IS nu tweeduizend jaar is. En voortschrijdend inzicht.
Er waren af en toe heel mooie stukken. Maar voor het grootste gedeelte was het ploeteren. Maar ik geef niet zo gemakkelijk op.

Het Bijbellezen is nog niet gedaan.
Op naar het Nieuwe Testament, maar nog niet meteen. Eerst een weekje 'Bijbelvakantie,' dan begin ik in het Nieuwe Testament.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten