maandag 6 juli 2015

Jesaja

Grappig: Lyda Westerink vindt in haar Leeshulp van deze week (Leeshulp week 23) deze teksten een verademing na de 'strenge' boeken waarin God vanuit het beeld van de priesters wordt neergezet.
Voor mij is het boek tot nog toe (Jesaja 1 t/m 2) echter ook behoorlijk streng.
Zinnen als
Een rund kent zijn eigenaar en een ezel de krib van zijn meester, maar Israƫl heeft geen begrip, mijn volk geen inzicht
(Jesaja 1:3)
of
Wee het zondige volk, de natie, beladen met ongerechtigheid, het gebroed van boosdoeners, de verdorven kinderen
(Jesaja 4)
vind ik toch echt behoorlijk heftig.

En de afkeer die God uit van offers in Jesaja 1:11:
Waartoe dient Mij de menigte uwer slachtoffers? zegt de Here; oververzadigd ben ik van de brandoffers ... en aan het bloed van stieren, schapen en bokken heb Ik geen welgevallen.
is wat mij betreft ook nogal streng.

Ik ben benieuwd, of het in de loop van Jesaja minder streng wordt, maar ik heb mijn twijfels.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten