woensdag 16 december 2015

Slow reading

Vorige week vertelde Jochem Stuiver in de Facebookgroep de Bijbeluitdaging 2015 dat er ook slow reading bestaat voor het Bijbellezen.
  1. Je leest, langzaam
  2. Je overweegt de tekst
  3. Je laat je overwegingen samenkomen in gebed (het staat er begrijpelijker)
  4. Door deze drie stappen krijg je inzicht. En soms is er dan nog
  5. de actie. De handeling. Je brengt het geleerde in de praktijk.
Ik lees nog snel. Tenslotte moet ik uiterlijk morgenavond de Bijbel uit hebben: vrijdag krijg ik het certificaat.

En toch, toch viel me vanavond iets op in Openbaringen 18.
Het staat er heel verscholen, stiekem als het ware. Er wordt verteld over allerlei zaken die de kooplieden verkochten in en aan Babylon. En dan staat er heel nonchalant in Openbaringen 18:14:
En zielen van mensen.
Pardon? Zijn die dan ook te koop?

Mooi, dat heel terloopse. Er wordt verder niet op ingegaan.

Binnenkort moet ik me er maar eens door laten inspireren.  Het langzaam, proevend lezen, overwegen wat dat zou zijn: verkochte zielen (aan de duivel?), bidden, inzicht krijgen en het in praktijk brengen. Nou ja, meer zielen redden dan hopelijk, in plaats van je ziel aan de duivel te verkopen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten